section-4ae1052
Van klas 3 vmbo BB naar klas 4 vmbo BB.
De leerling doet examen in 6 vakken.
Bevorderd:
a. niet meer dan 1 óf 1,5 tekort voor de vakken gd, ma, bo en het sectorspecifiek vak dat in het derde leerjaar wordt afgesloten*;
b. niet meer dan 1 tekort voor het beroepsgerichte programma van de afdelingen Administratie, Bouw-,Elektro- en Metaaltechniek, Handel/Verkoop of Verzorging.
c. de 6 pakketvakken maximaal 2 tekort - minimaal 36 punten;
d. alle cijfers voor ckv moeten voldoende zijn.
Bespreekzone
Indien niet aan alle bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.
Mogelijke uitkomsten:
a. over naar klas 4 BB;
b. opleggen van een taak;
c. doubleren.
* Leerlingen in de sectoren Economie en Zorg & Welzijn sluiten aan het eind van het derde leerjaar een sectorspecifiek vak af.
Alleen in dat geval geldt 1,5 tekort. Voor de leerlingen in de sector Techniek geldt 1 tekort.
Van klas 3 vmbo KB naar klas 4 vmbo KB.
De leerling doet in 6 vakken examen.
Bevorderd:
a. niet meer dan 1 óf 1,5 tekort voor de vakken gd, ma, bo en het sectorspecifiek vak dat in het derde leerjaar wordt afgesloten*
b. niet meer dan 1 tekort voor het beroepsgerichte programma van de afdelingen
Administratie, Bouw-, en Elektro- en Metaal-techniek, Handel/ Verkoop of verzorging.
c. de 6 pakketvakken maximaal 1,5 tekort – minimaal 36 punten;
d. alle cijfers voor ckv moeten voldoende zijn.
Bespreekzone
Indien niet aan alle bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.
Mogelijke uitkomsten:
a. over naar klas 4 KB;
b. gericht bevorderen naar klas 4 BB;
c. opleggen van een taak;
d. doubleren.
* Leerlingen in de sectoren Economie en Zorg & Welzijn sluiten aan het eind van het derde leerjaar een sectorspecifiek vak af.
Alleen in dat geval geldt 1,5 tekort. Voor de leerlingen in de sector Techniek geldt 1 tekort.
Van klas 3 mavo naar klas 4 mavo
De leerling doet examen in 6 of 7 vakken.
Bevorderd:
a. niet meer dan 1,5 tekort voor de vakken gd, ma, bo en het vak/de vakken die aan het eind van het derde leerjaar wordt/worden afgesloten;
b. de pakketvakken maximaal 1,5 tekort
- bij 6 pakketvakken minimaal 36 punten;
- bij 7 pakketvakken 42 punten;
c. alle cijfers voor ckv moeten voldoende zijn.
Bespreekzone
Indien niet aan alle bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.
Mogelijke uitkomsten:
a. over naar klas 4 mavo;
b. opleggen van een taak;
c. doubleren.
Van 3 havo/atheneum/gymnasium naar 4 havo/atheneum/gymnasium
Voor de overgangsbepaling wordt het cijfer eerst afgerond tot een heel getal.
Voorbeeld: 5,5 t/m 6,4 = 6
Bevorderd:
Indien een van de volgende twee mogelijkheden geldt:
- alle cijfers zes of hoger;
- één vijf en alle andere cijfers zes of
hoger; - het gemiddelde van de vakken (zonder bo) minimaal een 6.0.
Bespreekzone:
Indien een van de volgende drie mogelijkheden geldt:
- Twee vijven of een vier / een vijf en een vier / drie vijven, indien:
- het gemiddelde van de vakken (zonder bo) minimaal een 6.0 is;
- maximaal één vijf in de gekozen vakken
Afhankelijk van de cijfers kan de rapportenvergadering besluiten tot
- doubleren
- overgaan op voorwaarde dat het vakkenpakket wordt aangepast
- overgaan
Toelichting: Bepalend voor de beslissing om een leerling die in de bespreekzone zit, wel of niet te bevorderen, is:
- De kans op succes in het volgende leerjaar.
- Het feit of de leerling ‘onderaan’ of ‘bovenaan’ in de bespreekzone zit.
Voorbeeld van een leerling die weinig kans heeft op bevordering:- een leerling heeft drie vijven: eng/ec/gs (gs/ec zitten niet in vakkenpakket)
- het cijfer voor Engels is een 4.8 (Engels is kernvak)
- een paar gekozen vakken zijn net aan voldoende (tussen 5.5 en 6.2)
cijfers.
Niet bevorderd:
In alle gevallen waarin niet voldaan wordt aan minimaal de voorwaarden voor de
bespreekzone, is de leerling niet bevorderd.