Pieter Zandt: een superschool!
Uit de Elsevier:
Schoolkeuze: Eerst kwaliteit, dan pas de extraatjes
Beste scholen is geen ranglijst en middelbare scholen krijgen voor een beoordeling ook geen ‘visitatie’ van een jury. Slechts op basis van de resultaten van het gegeven onderwijs geeft Elsevier Weekblad scholen per afdeling – vmbo, havo en vwo – het predicaat ‘voldoende’, ‘onvoldoende’, ‘goed’ of ‘superschool’.
Dit jaar mogen 39 van de 2.453 beoordeelde afdelingen zich superschool noemen. Twee scholen vallen op: scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen en Metameer Jenaplan in Boxmeer, die beide met drie afdelingen ‘super’ zijn.
Leerlingen op vernieuwingsscholen presteren niet beter
Uit analyses van EW en de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat leerlingen op vernieuwingsscholen niet beter presteren dan die op conventionele scholen. Scholen die het onderwijs ‘leuk’ willen maken voor de van nature ongemotiveerde puber, presteren ook niet beter. Dat geldt wel voor de scholen die leerlingen uitdagen en de lat hoog leggen. En protestantse en katholieke scholen doen het beter dan openbare scholen.
Johan van Putten (63), bestuurder van superschool Pieter Zandt, heeft bewondering voor scholen die durven te experimenteren, maar koerst zelf liever op stabiliteit. ‘Wij voeren geen gewaagde en wilde ideeën door, maar gebruiken wel, goed doordacht, de concepten die zich elders bewezen.’ De school heeft een reformatorische signatuur, wat volgens Van Putten eenheid onder leraren bevordert: ‘Ze verbinden zich intrinsiek aan de doelstellingen van de school.’
Superscholen
Minste zittenblijvers en hoogste examencijfers.
Lees het volledige artikel in de Elsevier